Lidenskap, siste del

Fra fjellheimen gikk turen til kysten i Møre og Romsdal. Første stopp var Håholmen Havstuer. Stedet var et gammelt handelssted fra 1700-tallet, ble bygd om i 1989 av Ragnar Thorseth, og eies og drives i dag av Classic Norway Hotels. For å komme ut på holmen må man dra sjøveien, og vi ble hentet av et vikingskip! Snakk om staslig transport 🙂 Vi tilbragte en natt på holmen, et fantastisk sted. Her får man virkelig få ro i sjela 🙂

Haholmen

Fra Håholmen dro vi til Ålesund. Og da vi kom dit var mamma også kommet etter fra Bjorli. Hun disket opp og skjemte oss bort slik bare hun kan. Det er deilig å være turist i hjembyen, for da plukker man jo ut godbitene. I år “besteg” vi Sukkertoppen, og besøkte Alnes. Sukkertoppen er jo ikke store utfordringen. Jeg gikk opp der mye før jeg flyttet, men jentene og ei heller min mann har vært der, og siden vi fremdeles var litt i fjellmodus, tok vi turen.

Alesund

Alnes er også en kjær plass jeg gjerne besøker når jeg er hjemme. Denne gangen tok jeg ikke turen opp i toppen av fyret, da jeg måtte holde meg på bakken sammen med bikkja. Men resten av familien klatret opp alle trappene 🙂

Jeg fikk laget litt ripsgele mens jeg var i Ålesund. Det har jeg hatt lyst til å gjøre helt siden jeg første gang fikk gele av min svigerinne, som er en kløpper på sylting. Jeg føler meg alltid som en skikkelig gammel husmor når jeg sylter og hermetiserer, og det er en god følelse 🙂 Ripsa til mamma var akkurat passe moden til gelelaging. Hun har en saftkoker som gjør hele prosessen litt enklere, siden man da bare kan putte bæra oppi, helle vann under, og vente på at hærligheta renner ut av kranen 🙂

Det var ikke bare slaraffenliv i Ålesund. Jeg fikk malt rundt 2 av vinduene på huset til mamma. Hun har fått malt hele huset sitt i sommer, men ikke rundt vinduene. Jeg mente det var det minste jeg kunne gjøre etter all traktering fra henne både på Bjorli og i Ålesund. Og jeg fikk begynt på det siste votteparet denne sommeren. Fargekombinasjonen på disse skal jeg ikke skryte på meg at jeg stod bak. Den er strålende, og passer sin eier som ikke er meg 🙂

Rødevotter

Fra Ålesund gikk ferden hjem til Bærum. På veien hadde vi en overnatting i Geiranger. Vi koste oss på Utsikten, et hotell som virkelig har fått det rette navnet 🙂

Geiranger

Da vi tok fatt på sommerferiens siste etappe, 7 timer, byttet jeg plass med sønnen min, og så 2 filmer i baksetet. At jeg ikke har tenkt på det før! Endelig fikk jeg se disse jentenefilmene som jeg aldri får sett ellers, fordi jeg alltid taper i avstemninger når familen skal stemme på hvilke filmer vi skal se hjemme 🙂

7 uker med sommerferie er straks over. Votteprosjektene er over. Høsten er rett rundt hjørnet. Mandag er det jobb igjen. Men før det skal jeg ordne litt i hagen, sette noen blomsterløker, gå den tradisjonelle fjellturen sammen med min sønn, og nyte de siste fridagene mine 🙂 Jeg har kjøpt nytt garn til høst- og vinterprosjekter; en jakke til meg selv og lue til min sønn, men jeg tror posen med garn blir liggende litt før jeg tar fatt…for jeg tror sommeren varer litt lenger 🙂

Ha en strålende dag!

This entry was posted in 01Strikk, Votter and tagged , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

4 Responses to Lidenskap, siste del

1. Så artig å lese! Fine bilder fra Møre og Romsdal! For ikke å snakke om den vellykka ripsgeleen din! I år er det så lite rips her at vi spiser den nok med vaniljesaus på.
    Fine votter med flotte farger sammen!

Nyt de siste feriedagene dine!

Klem

2. Rigmor Burmo says:

Hei!
    Du har nok hatt en flott ferie med mange spennende opplevelser i lag med familien din!
    Det var veldig artig å lese, dessuten koste jeg meg med å se på fine bilder!
    Vottene var også flotte, det krever sin kvinne å strikke ullvotter i sommervarmen!!!
    Kan du fortelle meg hva slags garn og fargenr. du brukte på det siste paret? De likte jeg veldig godt!
    Ha en fin kveld, vennlig hilsen Rigmor